1. lekcia: Rezofonická gitara

Technika "Slide" je ohýbanie tónov a napodobenie ľudského hlasu

Blues ako hudba samozrejme nevznikla len tak náhodou. Jej pôvod siaha až do 16. storočia , kedy na Nový kontinent priviezli čiernych otrokov spolu s ich africkou tradíciou a cítením, ktoré je odlišné od cítenia európskeho. I keď pre blues sa začali používať rôzne nástroje ako husle, banjo či klavír, asi najobľúbenejšou sa stala gitara. Keďže v tej dobe nejestvovali žiadne mikrofóny a zosilňovacie zariadenia, v polovici 20. rokov minulého storočia vznikol hudobný nástroj  s názvom „rezofonická gitara“. Tá v sebe ukrýva hliníkový rezonátor a vďaka jedinečnej konštrukcii má omnoho väčší dynamický rozsah ako klasická drevená gitara a preto sa stala vhodným doplnkom hlučných kaviarní, kafé barov a rôznych zariadení, kde sa v tej dobe na blues i tancovalo.

Lubos-Bena-Workshop-1

Pretože blues vzniklo z vokálnych foriem, vyžaduje od nástrojov aby zneli ako ľudský hlas. Pre dosiahnutie tohto efektu používajú bluesoví gitaristi sklenený alebo kovový valček nasadený na niektorom prste ruky, ktorým kĺzajú po strunách. Pôvodne sa používalo ulomené hrdlo fľaše z čoho pramení i názov „bottleneck“ (bottle – fľaša, neck – krk).

Workshop-1-Slide -3

Počúvanie tradičného delta bluesu je i v dnešnej dobe pre poslucháča dosť „silné kafe“. Dôvod pramení v propagácii súčasnej hudby, kde sa kladie dôraz na úplnú, až „umelú“ čistotu tónov a rozdielne chápanie zahraného tónu. Jedným z hlavných prvkov blues je neobvyklá stupnica, väčšinou päťtónová, v ktorej niektoré tóny nie sú intonované v presnej výške. Rozpätie tónov niekedy presahuje interval celého tónu a jeden z „blue“ tónov je postavený na citlivom mieste, kde ucho belošského poslucháča rozlišuje molovú a durovú stupnicu. Z tohto plynie ten akoby „rozladený“ charakter bluesových melódií. A práve požitie „bottlenecku“ s kombináciou rezofonickej gitary dodá  gitare ten správny autentický bluesový charakter.

Workshop-1-Slide-1

Technika „slide“: Nauč sa držať nástroj pohodlne a prirodzene pre dosiahnutie najlepšej hráčskej  stability. Pre začiatok nemusíš vlastniť rezofonickú gitaru. Môžeš použiť akúkoľvek akustickú gitaru, ktorá sa dá k tomuto účelu jednoducho prispôsobiť. Je potrebné predovšetkým zvýšiť výšku strún nad hmatníkom úpravou kobylky pre pohodlné hranie bottleneckom. Chceš lepší slide tón? Skús natiahnuť na gitaru silnejšie struny. Buď opatrný ! Nie každá akustická gitara je vyrobená pre použitie so silnými strunami a preto sa poraď s odborníkom a tým zabrániš  poškodeniu nástroja.

Workshop-1-Slide-2

Začíname: 80% hry technikou „slide“ sa odohráva na najtenšej strune gitary, a tak začneme práve tam. Svoj „bottleneck“ nasaď na prstenník alebo malíček ľavej ruky. Rozhodni sa, ktorý spôsob ti vyhovuje a je pre teba najpohodlnejší. „Bottleneck“ na malíčku dáva väčšiu možnosť použiť ostatné prsty na hru sól a akordov ostatnými prstami, ale naproti tomu „bottleneck“ na prstenníku je stabilnejší. Postupne vyskúšaj všetky možnosti.

„Bottleneck“ prilož k najtenšej strune. Drž ho presne nad pražcom.  Brnkni a postupne zahraj všetky tóny od 1. po 12. pražec a naspäť. (obr. č. 1). Tlak struny nesmie byť príliš  silný, kedy drhneš o hmatník, ani príliš slabý, kedy z nástroja vychádza trieštivý tón. Dávaj pozor na intonáciu a pomáhaj si tým, že najprv zahráš tón prstom a potom ten istý tón „bottleneckom“.

Obr. č. 1.
Workshop-1-obr-1


Ďalšie cvičenie (obr. č. 2) je založené za striedaní prázdnej struny a zahraného tónu. Platia rovnaké pravidlá ako v predošlom cvičení a práve tu si začneš cvičiť správne „trefovanie sa tónu“.

Obr. č. 2.
Workshop-1-obr-2


Začiname so spomínanou technikou „slide“. (obrázok č. 3). Prilož „bottleneck“ tesne nad druhým pražcom a skĺzni na piaty pražec. Jupííí … To je ono !!! Postupne pokračuj smerom nahor podľa nákresu.

Obr.č. 3. Workshop-1-obr-3


Po zvládnutí nasledovných postupov sa snaž na každom tóne vytvoriť „vibráto“ tým, že svoj bottleneck nenecháš v pokoji nad pražcom ale posúvaš ho hore – dolu asi o 1/3 dĺžky pražca. Uvedené cvičenia sú len ilustračné a môžeš si vytvoriť vlastné kombinácie. Touto technikou dokážeš hrať celý rozsah tónu medzi pražcami, a tým dosiahnuť rôznu škálu farebnosti tónu. Snaž sa dosiahnuť tón ako keď spieva gospelový spevák. Najlepšie sóla vznikli napodobením ľudského hlasu a gitara môže pripomínať plač, smiech, vytie vlka alebo momentálnu náladu hráča. Začni cvičiť pomaly a trpezlivo, pretože umenie vibráta a ohýbania tónov je to čo urobí tvoju gitaru tak výnimočnú.

Ľuboš Beňa