2. lekcia: Rezofonická gitara

Ovorené D - ladenie

Lubos-Bena-Workshop-2

Americká značka Dobro® je predovšetkým známa pre gitaru s dreveným telom a jedným rezonátorom. Získala si popularitu prevažne v country a bluegrassovej hudbe. Ďalšia americká značka National produkuje predovšetkým celokovové gitary populárne v blues. Nielen európskemu trhu dominuje v súčasnosti česká značka Amistar. Dnes sa vyrába viacero modifikácií týchto nástrojov, ktoré sa delia podľa spôsobu hry na tzv. havajské hranie – nástroj položený na kolenách alebo zavesené ku krku sú určené gitary s hranatým krkom (square neck) a pre bežné gitarové hranie nástroje s okrúhlym krkom (round neck).

Workshop-Rezofonicka-Gitara Workshop-Rezofonicka-Gitara

Gitara s jedným rezonátorom. Po odstránení krytu môžeš vidieť jeden hliníkový rezonátor. Kobylka je prichytená na kruhový stred a vibrácia strún je prenášaná na tento veľký rezonátor. Zvuk je bohatý na basy, guľatý a viac autentický napr. pre hru tradičného Delta Blues.

Gitara s tromi rezonátormy. Na tomto nástroji môžeš vidieť tri malé lisované rezonátory. Z kobylky sa prenáša zvuk cez hliníkovú vzperu tvaru „T“ znova na hliníkové rezonátory. Vzhľadom k inej konštrukcií nástroja – menšej veľkosti rezonátorov a použitých prvkov jeho zvuk je brilantnejší, jemnejší a určite v ňom nájdeš uplatnenie pre country, folk alebo hawajskú hudbu.

Vďaka svojej jedinečnej konštrukcii majú tieto gitary oveľa širší dynamický rozsah ako bežné akustické gitary. Ich tón je silný, brilantný a s kombináciou tzv. slide techniky sa stala ideálnym nástrojom pre country a akustické blues.

Ďalším vynálezom starých bluesmenov sú „otvorené ladenia“, ktoré sa stali už akýmsi štandardom pre techniku blues a „slide“. Nástroj sa neladí štandartným spôsobom ale do určitého akordu ako u banja. Tradičné otvorené ladenia ti dajú nový rozmer a dovolia ti vytvoriť si svoj vlastný dynamický štýl. Budeš znieť ako celá skupina a z jedného nástroja dostaneš zvuk dvoch alebo troch gitár.

Nalaď nástroj do otvoreného D – ladenia (D,A,D,F#,A,D) nasať svoj „bottleneck“ a daj sa do toho!

DCF 1.0

Začneme pravou rukou: Technika si vyžaduje použitie podušky dlane pravej ruky, ktorou stlmíš basové struny. Poduška musí byť umiestnená tesne u kobylky cez basové struny v okamihu keď palec udiera basovú linku. 1 doba (1. struna D) – 2 doba (3. struna D).

DCF 1.0

Snaž sa hrať „funky“ akcent s prírazom na druhú dobu. Namiesto „boom-ding, boom-ding, boom-ding“ s použitím tlmenia strún dostaneš niečo ako „ Boom-DANK, Boom-DANK, Boom-DANK“.

Workshop-2-obr-5


Po zvládnutí rytmu postupne pridaj ľubovolnú melodickú bluesovú linku na ostatných strunách, neboj sa hlbokého ohýbania tónov pomocou prstov alebo bottlenecka. Napodobovanie ľudského hlasu, škrípanie, búchanie a rôzne ďalšie zvuky sú súčasťou blues. Je asi nemožné takéto niečo vyjadriť písmom a preto sa snaž viacej počúvať nahrávky a hrať viac SLUCHOM a nie ZRAKOM.

Nakoniec dve ukážky v otvorenom D – ladení.

Ľuboš Beňa