V ten deň, 5. októbra 2019, bolo nad Bratislavou striedavo oblačno. Chvíľami to boli lejaky vody, aby ich pre zmenu na niekoľko minút vystriedali slnečné lúče. Ako posledné záblesky vzďaľujúcejšieho sa leta, ktorý vystrieda nehostinný a sychravý jesenný čas. Čas, v ktorom nie sú chladné rána a skoré večery nič mimoriadne.
Ten sobotný večer však mimoriadny bol! Aspoň pre tých, ktorí majú radi bluesovú a rockʼnʼrollovú muziku. V bratislavskej umeleckej kaviarni Scherz na Plisádach sa v piaty októbrový deň konal už druhý koncert rockʼnʼrollu venovaný pamiatke nestora slovenského a československého rocku Fedora Freša. Pripomeňme, že Fedor rockʼnʼrollom v pravekej epoche československého bigbítu v šesťdesiatych rokoch 20. storočia začínal a v roku 2018, pri príležitosti svojich 71. narodenín, sa k tomuto žánru formou jednorazového koncertu vrátil. Akcia však vzbudila mimoriadny ohlas a tak sa Fedor Frešo rozhodol, že vytvorí určitú tradíciu a rockʼnʼrollové koncerty sa budú usporadúvať štyrikrát do roka.
K tomu však, bohužiaľ, už nedošlo, Fedor nás 26. júna 2018 opustil. Po troch mimoriadne vydarených koncertoch, ktoré moderoval, sme sa my, jeho hudobní priatelia, spoločne s Fedorovou sestrou Geou, a jeho životnou partnerkou Katkou, na Fedorovej poslednej rozlúčke zhodli na tom, že je potrebné v tejto tradícii pokračovať. Organizáciu koncertov si zobral „pod svoje krídla“ bluesman Juraj „Dura“ Turtev. Prvá akcia sa uskutočnila 23. februára 2019 a opätovne mala značný úspech. Bolo logické, že po „vypýtanom si“ pokračovaní príde rad na ďalšiu akciu.
Tentoraz sa okrem organizátora podujatia – speváka, gitaristu a v neposlednom rade textára – Juraja Turteva a tradičnej rytmiky (tvorili ju jazzman Juraj Kalász na basovej gitare, Juraj Dávid Raši na bicích nástrojoch, Kirill Panshine so sólovou gitarou a Andi Ray Haverda na klavíri) na pódiu zišli aj člen dnes už legendárnej slovenskej bítovej formácie The Buttons Kamil Paulovčin, ďalšia výrazná postava bratislavského bigbítu – excelentný gitarista – Ján Bujnovský (hrával napríklad v skupine Krokoband) a mladá talentovaná speváčka, ale aj textárka a basgitaristka Sára „Portier“ Porubcová.
Úvod koncertu otvoril Juraj Turtev – mimochodom spoluzakladateľ (dodnes existujúcej) bluesfunkovej kapely Bluesweiser – so skladbou Baby Want You Want Me To Do, bluesovou klasikou, ktorú v roku 1959 napísal Jimmy Reed a urobil z nej celosvetový hit. Po ňom sa za mikrofón postavil skvelý spevák a nemenej výborný gitarista Kirill Panshine. Rodák z ruského Petrohradu (dlhodobo žijúci na Slovensku) je veľkým fanúšikom predovšetkým bluesovej legendy B. B. Kinga. Jeho všestrannosť však zasahuje aj do tvorby Jimi Hendrixa či v neposlednom rade Steve Ray Vaughana. Gitarové sóla Kirilla Panshina majú hĺbku blues, strhujúci a pôsobivý potenciál, ktorého sila preukazuje silné bluesové cítenie tohto interpreta.
Po Kirillovi na scénu nastúpil Kamil Paulovčin, ktorý sa v prvej časti koncertu predstavil „v britskom štýle“, keď odohral Laurel Canyon Home (britského bluesového hudobníka Johna Mayalla), Youʼre No Good (britskej rockovej formácie The Swinging Blue Jeans) a Parachute Woman legendárnych The Rolling Stones.
Záver prvej časti pravého nefalšovaného rockʼnʼrollu patril Andi Ray Haverdovi, klaviristovi a spevákovi, ktorého živé vystúpenia sú charakteristické „hektickými štýlmi boogie“, aké na koncertoch predvádzali najmä americké rockʼnʼrollové veličiny Little Richard a Jerry Lee Lewis. Haverda hral – v piesňach Mean Woman Blues (Claude Demetrius), Milkshake Mademoiselle (Jack Hammer), Carol (Chuck Berry) a Matchbox (Carl Perkins) – takmer ako v tranze a silu jeho hlasu podčiarkovali dynamické sóla dvojice Kirill Panshine a Ján Bujnovský.
Po Jurajovi Turtevovi, ktorý odštartoval druhú časť koncertu so skladbou Blues o ničom (autorom skladby je ďalší slovenský bluesman Ján Litecký-Šveda), sa „ku slovu“ dostala speváčka Sára Portier, ktorá odspievala dve pesničky: najskôr klasický blues Love Me Like A Man (preslávili ju predovšetkým dve ženy: Bonnie Raitt a Diana Krall) a potom v tandeme s Andi Rayom nesmrteľný evergreen legendárneho Chucka Berryho Johnny B. Goode.
Po Sáre Portier sa na scénu vrátil Kamil Paulovčin opätovne s trojicou skladieb: Iʼm In Love Again (Fats Domino) vo verzii Rickyho Nelsona, No Naggin, No Draggin (Arthur Gunther) a Stop Breaking Down (Robert Johnson). Záver koncertu patril opätovne Andimu Rayovi a jeho „vyvádzajúcemu klavíru“: Jenny, Jenny“ (Richard Penniman/Enotris Johnson), Whatʼd I Say (Ray Charles), Hound Dog (Jerry Leiber/Mike Stoller), Blue Suede Shoes (Carl Perkins) a Drinkinʼ Wine Spo-Dee-O-Dee (Granville Henry „Sticks“ McGhee/J. Mayo Williams).
Na úplný záver akcie si Ján Bujnovský, Andi Ray Haverda, Kirill Panshine, Sára Portier a Juraj Turtev „strihli“ spoločne Berryho Johnny B. Goode. Rytmika v podobe Kalászovej basgitary a Rašiho bicích šliapala ako hodinky. A obecenstvo si prišlo na svoje. Jeho aplauz a pýtanie si prídavku bol povzbudivým odkazom hlavným aktérom večera, že organizovať rockʼnʼrollový koncert a pokračovať v odkaze Fedora Freša má svoje opodstatnenie. Veríme, že aj v nasledujúcom roku budeme svedkami tejto akcie, ktorá je v podobe surového rockʼnʼrollu jedinou svojho druhu na Slovensku.
Text: Ellen Haverdová
Foto: Patrícia Macová
19.10.2019